Sunday, November 9, 2014

Human Decay by Antoine D'Agata


Mexico, Nuevo Laredo, 1991


Germany, Hamburg 2003


 Mexico, Nuevo Laredo, 1999


Guatemala


Guatemala, Puerto San Jose


Germany, Hamburg, 1998


Mexico, Tijuana, 2000


Italy, Naples, 2003


Canaries, Las Palmas


Antibodies


Antibodies


Antibodies


Antoine D'Agata


Antoine D'Agata


Antoine D’Agata (1961) é um reconhecido fotógrafo membro da famosa Magnum Photos. O seu fascínio é direccionado sobretudo para os casos marginais, a humanidade danificada física e mentalmente no seio da sociedade contemporânea.
No trabalho possui um terrífico realismo dirigido ao mundo das prostitutas, dos drogados, dos sem tecto e migrantes. Um estilo por vezes macabro e violento enfatizando a obsessão com a corporalidade.
 “Eu uso a fotografia como arma” afirma vendo a fotografia como meio para o confronto pessoal, político e estético das coisas. O seu interesse em coleccionar imagens sobre assuntos intocados, não noticiados ou simplesmente ignorados é brutal.
Para conseguir tais capturas viaja bastante durante longos períodos de tempo. Os locais são por norma dos mais conflituosos e perigosos. E como a maioria dos grandes fotógrafos D’Agata vive o dilema entre manipulação e espontaneidade. A sua estratégia está longe de ser apenas um observador.
Característico de si, D’Agata é um nómada que usa drogas e álcool para se conectar com os seus sujeitos. Para haver confiança é necessário haver antes uma partilha de experiências íntimas e pessoais.
Sem qualquer pudor ou preconceito o próprio admite que usa drogas e álcool para criar uma ponte de ligação entre si e os sujeitos, deixando de lado os limites e as moralidades sociais. Esse é o preço a pagar para conseguir infiltrar-se e obter partilha da outra parte.
Assim, afirma que consegue ser ao mesmo tempo, "jornalista, escritor, psicólogo e pintor." E é desta forma que denuncia a falsa e corrupta sociedade.
Anticorpos é o seu último trabalho sendo o mais selvático, macabro e desconfortável de todos. Um confronto total com a verdadeira verdade nos recantos mais escondidos do mundo.
Antoine D’Agata (1961) is a recognized photographer member of the famous Magnum Photos. His fascination is targeted especially for marginal cases, for humanity damaged physically and mentally within contemporary society.
His work has a terrifying realism directed to the world of prostitutes, drug addicts, the homeless and migrants. A style sometimes macabre and violent emphasizing his obsession with corporeality.
"I use photography as a weapon" says seeing photography as a way for personal, political and aesthetic confrontation. His interest in collecting images of untouched issues, not reported or ignored is simply brutal.
To catches this images he travel a lot during longs periods of time. The locations are normally the most contentious and dangerous. And like most of great photographers D'Agata is always facing the dilemma between manipulation and spontaneity. Its strategy is far from being just an observer.
Characteristic of him, D'Agata is a nomad who uses drugs and alcohol to connect with their subjects. To have confidence is needed before sharing intimate and personal experiences.
Characteristic of him, D'Agata is a nomad who uses drugs and alcohol to connect with their subjects. To earn confidence is needed sharing intimate and personal experiences.
Without shame or prejudice, himself admits using drugs and alcohol to create a bridge between themselves and their subjects, leaving aside the limits and social morals. This is the price to pay to get to infiltrate and get confidence of the other party.
Thus admits he can be at the same time, journalist, writer, psychologist and painter. And this is how he denounces the false and corrupt society.
Anticorpos é o seu último trabalho sendo o mais selvático, macabro e desconfortável de todos. Um confronto total com a verdadeira verdade nos recantos mais escondidos do mundo.
Antibodies is his last book being the most savage, macabre and uncomfortable. A total confrontation with the real truth in the most hidden corners of the world.

Fontes/Sources: 

No comments: